Crisis en Canarias

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Quiebra el tercer touroperador británico, con conexiones en Canarias

Posted by juanjesus en septiembre 12, 2008

Quiebra el tercer touroperador británico, asegurando que cierra “por los precios volátiles del petróleo”, “la ralentización económica” y “la imposibilidad de conseguir financiación adicional”.

 

EL PAÍS: El tercer touroperador británico se declara en quiebra

El tercer touroperador británico, que realizaba numerosas conexiones y tenía vínculos con instalaciones turísticas canarias (a partir de compañías como XL Airways, Excel Aviation, Explorer House, Aspire Holidays, Freedom Flights, Medlife Hotels, y Travel City Flights), entre otros destinos, ha supendido todos sus vuelos y presentada la declaración de quiebra, uniéndose a un listado crecientes de empresas afectadas por la volatilidad de los precios del crudo y la situación financiera internacional.

Una de las consecuencias del cenit del petróleo será el de la volatilidad de los precios, con tendencia alcista, conforme la oferta no satisfaga la demanda creciente de este recurso natural.

Existe una relación muy directa entre crisis financiera y energética. Al margen de que el modelo económico del capitalismo funciona con ciclos alcistas y bajistas, uno de los fundamentos de la economía financiera es la confianza en el crecimiento. El crecimiento económico, a su vez, requiere de mayor consumo energético. El fenómeno de las burbujas tiene mucho que ver con la energía barata o muy barata disponible. La multiplicación del precio del crudo ha mermado las posibilidades de expansión económica. Si se frena esta expansión, hay pocas posibilidades de “devolver” lo prestado (con intereses). Es uno de los motivos de la crisis financiera: al irse

Los movimientos especulativos que acompañan a este fenómeno del fin del petróleo barato son, en síntesis, la “relocalización” de los capitales en las zonas de mayor confianza de obtención de beneficios (los “futuros” de las materias primas), ante el panorama de escasez en perspectiva. Esto es: la especulación es fruto de la escasez y no al revés. Por otro lado, los mercados de materias primas requieren la venta efectiva del recurso (especialmente en los recursos energéticos: no existe posibilidad práctica de “almacenamiento” para acaparar, en búsqueda de precios alcistas), lo que hace que efectivamente consuma quien puede abonar el precio.

Lo que está haciendo la economía mundial es “destruyendo demanda”. Es el fruto de la quintuplicación del precio del crudo desde el año 2003.

La economía turística es muy frágil en ese escenario. Como informa el diario The Guardian, existe una caída generalizada del consumo en ese país: la venta de nuevos coches ha descendido a su peor nivel desde el año 1966; han descendido los ahorros al nivel de los años 50; están incrementándose las ventas de comida barata y “menús”; etc.

EL PAÍS: El tercer touroperador británico se declara en quiebra

La decisión afecta a 85.000 pasajeros de la aerolínea y a 200.000 turistas que tienes viajes reservados con la compañía .- La empresa asegura que cierra por los “precios volátiles del petróleo”

EFE / ELPAÍS.com – Londres – 12/09/2008

XL Leisure Group, tercer touroperador británico de paquetes vacacionales, se ha declarado hoy en quiebra y ha cancelado todos los vuelos de su aerolínea homónima, que ha dejado en tierra a decenas de miles de pasajeros. En un comunicado emitido en su página de Internet, XL informó de que se ha declarado en bancarrota como resultado de los “precios volátiles del petróleo”, la “ralentización económica”, y la imposibilidad de conseguir financiación adicional. En los últimos días, la aerolínea española Futura también ha declarado el concurso de acreedores por la crisis. Esta situación también ha afectado a Alitalia, que el pasado 29 de agosto se declaró en estado de insolvencia .

La empresa precisó que todos los vuelos de su compañía aérea, XL Airways, que vuela a 50 destinos (la mayoría en el Mediterráneo), “han sido inmediatamente cancelados”. Según la Autoridad de la Aviación Civil del Reino Unido (CAA), unas 85.000 personas podrían haberse quedado en tierra en aeropuertos británicos y extranjeros, en tanto que 200.000 habían hecho reservas con el tour-operador.

David Clover, portavoz de la CAA, indicó que se están organizando “vuelos de repatriación” para los ciudadanos afectados por el colapso de XL y sus filiales, entre las que figuran empresas como Travel City Direct, Medlife Hotels Limited y Freedom Flights.

1.700 empleados en peligro

El grupo, la última víctima del sector que se ha visto afectada por el encarecimiento del petróleo y la crisis económica, transportó el año pasado a 2,3 millones de clientes y tiene una plantilla de 1.700 empleados en todo el mundo.

XL posee unos veinte aviones que prestaban servicios desde varios aeropuertos británicos, como Gatwick (Londres), Manchester (norte de Inglaterra) y Glasgow (Escocia), a destinos en el Caribe, el Mediterráneo, el norte de Africa y Norteamérica.

Invertia: El touroperador británico XL se declara en quiebra y cancela todos sus vuelos

Londres, 12 sep (EFECOM).- XL Leisure Group, tercer tour-operador británico de paquetes vacacionales, se ha declarado hoy en quiebra y ha cancelado todos los vuelos de su aerolínea homónima, que ha dejado en tierra a decenas de miles de pasajeros.

En un comunicado emitido en su página de Internet, XL informó de que se ha declarado en bancarrota como resultado de los “precios volátiles del petróleo”, la “ralentización económica”, y la imposibilidad de conseguir financiación adicional.

La empresa precisó que todos los vuelos de su compañía aérea, XL Airways, que vuela a 50 destinos (la mayoría en el Mediterráneo), “han sido inmediatamente cancelados”.

Según la Autoridad de la Aviación Civil del Reino Unido (CAA), unas 85.000 personas podrían haberse quedado en tierra en aeropuertos británicos y extranjeros, en tanto que 200.000 habían hecho reservas con el tour-operador.

David Clover, portavoz de la CAA, indicó que se están organizando “vuelos de repatriación” para los ciudadanos afectados por el colapso de XL y sus filiales, entre las que figuran empresas como Travel City Direct, Medlife Hotels Limited y Freedom Flights.

La ministra británica de Transporte, Ruth Kelly, subrayó que el Gobierno proporcionará a la CAA “la asistencia operacional que necesite” para que “los pasajeros afectados sean repatriados tan pronto como sea posible”.

El grupo, la última víctima del sector que se ha visto afectada por el encarecimiento del petróleo y la crisis económica, transportó el año pasado a 2,3 millones de clientes y tiene una plantilla de 1.700 empleados en todo el mundo.

XL posee unos veinte aviones que prestaban servicios desde varios aeropuertos británicos, como Gatwick (Londres), Manchester (norte de Inglaterra) y Glasgow (Escocia), a destinos en el Caribe, el Mediterráneo, el norte de Africa y Norteamérica.

Uno de los pasajeros de XL, Jim Duwaine, de Portsmouth (sur inglés), se enteró de la quiebra de la compañía cuando se disponía esta mañana a tomar un vuelo desde Gatwick a Menorca para disfrutar de sus vacaciones.

Duwaine se declaró “completamente devastado” por el imprevisto mientras se esforzaba por “intentar tomar otros vuelos”.

XL es también el patrocinador del equipo de fútbol londinense West Ham United, de la Premier League de Inglaterra. EFECOM

pa/ltm

 

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September 12, 2008

XL collapse leaves 85,000 travellers stranded

XL Leisure, Britain’s third biggest package tour operator, plunged into administration this morning, grounding all of its flights and leaving 85,000 passengers stranded overseas.

Customers who booked through a travel agent will be able to claim a refund. However, travellers who made bookings through the company’s website, xl.com, via xl call centres, will not qualify.

XL’s fleet of 21 aircraft were grounded at 1.00am this morning, meaning holidaymakers in more than 50 destinations around the world were unable to return home.

As most customers will have booked their holiday as a package, they will be covered by insurance from the Air Travel Organisers’ Licensing(ATOL).

This should pay for their flights back to Britain and hotels but many will be stuck in airports for days as they wait for seats on other airlines.

People who have booked holidays with XL for future dates should also be able to reclaim their money.

In a statement on its website, the group blamed high fuel prices, the economic slump and a failure to reach a refinancing deal with creditors for its failure. Last month, it cancelled Caribbean flights scheduled from November and said it was cutting its daily scheduled service between Gatwick and Knock.

The Sunday Times revealed two weeks ago that XL was looking for a new lender after Barclays pulled financing associated with fuel-hedging positions on August 14.

It has more than 2,000 employees and is understood to owe large sums of money to main lenders Barclays and Straumur, an Icelandic investment fund. Its total debt was more than £200 million, according to company documents.

XL said a team from Kroll had been appointed as joint administrators of the business.

“The joint administrators cannot continue trading the business and therefore all flights operated by the companies have been immediately cancelled and the aircraft grounded,” the company said in a statement.

“Going forward, the joint administrators are unlikely to be able to trade the business or operate the aircraft. All passengers who have yet to commence their travel should make alternative arrangements.”

XL trades under a range of brands, all of which have been affected. They include XL Airways, Excel Aviation, Explorer House, Aspire Holidays, Freedom Flights, The Really Great Holiday Company, Medlife Hotels, Travel City Flights and Kosmar Villa Holidays.

The economic climate combined with high fuel costs has put pressure on all airlines and holiday companies. Last month, Zoom, the low-cost transatlantic airline, declared bankruptcy, stranding hundreds of passengers in Canada and the US.

Seguro Travel, a package holiday operator based in Scotland, said yesterday that it was entering into administration, leaving 2,500 passengers stranded.

The company offered package deals to Gran Canaria and Costa Brava from Glasgow. Seguro put blame for its closure on the failure of Futura, a Spanish airline that provided 80 per cent of its flights.

So far this year more than two dozen airlines and holiday companies have collapsed and analysts believe that many more will follow in the coming months as seasonal demand and revenue drops sharply in the winter.

One industry expert said: “This will cause great trauma for many people. But it is not surprising, as many weaker airlines and holiday firms will struggle in the current environment.”

XL operated from Gatwick, Manchester, Glasgow, Newcastle and Birmingham. According to its last full set of financial results, it lost £24 million on a turnover of £550 million in 2007.

XL, which sponsors West Ham United in the Premier League, is the third largest UK package holiday operator after TUI Travel and Thomas Cook.

Holidaymakers affected by the news have been urged to call a helpline on 0800 068 8991 or 44 20 8242 4783 if calling from abroad.

For information and advice go to http://www.xl.com

Guardian: Austerity Britain: crunch forces consumers to change habits

Spending down on cars, pensions and savings as cheaper food brands see market share grow

Evidence was mounting yesterday of consumers making deep cuts in spending, amid fears that Britain is facing the worst economic conditions in decades.

A flurry of fresh data showed the return to austerity, after years of debt-fuelled spending. The mood among homeowners soured further when the Halifax reported a 12.7% decline in property prices during August compared with the same month a year ago. It was the biggest fall the Halifax has recorded and there was little relief in sight for the housing market as the Bank of England again left interest rates unchanged.

Among the fresh evidence of belt-tightening yesterday:

· New car sales fell to their lowest level last month since 1966.

· The number of people putting money into personal pensions fell by 1 million over the last year to 7 million.

· Household savings are at their lowest since the 1950s.

· Sainsbury’s said sales of own-brand goods are increasing at 6%, twice the rate of more expensive branded products.

· Whitbread reported booming sales at its budget hotel chain Premier Inn.

The latest batch of figures highlights the strain on household budgets labouring under heavier mortgage payments and sharply rising energy and food costs.

It adds to clear evidence of changing spending habits in recent weeks as consumers negotiate the worsening economy. Sales at Aldi, the “pile it high, sell it cheap” grocer, jumped almost 20% in the 12 weeks to mid-August, compared with the same period a year earlier, while sales at rival Lidl were up 12.3%.

Analysts have begun to talk about the “Aldi effect” as shorthand for discount and low budget retailers that are benefiting from the credit crunch.

At the other end of the market, figures compiled for the Guardian last week showed organic food sales had shrunk from £100m a month to £81m, as consumers abandon their ethical mores in favour of cheaper food. The most recent sales figures for Waitrose were ahead by only 1.9%, far less than the rate of food inflation.

The figures add to the pressure on Gordon Brown, who was last night preparing to address business leaders at a CBI conference in Glasgow. He has suffered a series of setbacks over the past week, begun when the chancellor, Alistair Darling, said that Britain faced “arguably the worst” economic downturn in 60 years and culminating in an attack yesterday by the former home secretary Charles Clarke.

Brown’s economic fightback plan, led by a stamp duty holiday on homes under £175,000, was eclipsed by a warning from the Organisation for Economic Co-operation and Development that Britain would be the only major economy to slip into recession this year.

The Bank of England kept interest rates on hold at 5% for the fifth month running yesterday, torn between the competing demands of a wilting economy and soaring inflation, although expectations are increasing that they will begin to fall either later this year or early 2009.

Inflation at 4.4% is running at more than double the target rate and is expected to hit 5% in the coming months. Halifax said the average house price has fallen to £174,178.

New car registrations were down by 18.6% in August compared with the same month a year ago. The hardest hit were the more expensive marques, with sales of BMW down almost 40%, Land Rover 58% lower, Jaguar down 41%, Mercedes-Benz off 35% and Aston Martin down 67% according to the Society of Motor Manufacturers and Traders.

The figures on pension contributions and savings were culled from government data by stockbroker Hargreaves Lansdown. Amid a paucity of spare cash, households are setting aside just 1.1% of their incomes in savings compared with 2.1% last year and 10.7% in 1993.

Whitbread is one of a number of companies benefiting from the “Aldi effect” as thrifty consumers and businesses trade down. Like-for-like sales at Premier Inn are up 10.2% and the 570-strong hotel chain is planning to open more than 4,000 new rooms this year. Alan Parker, the Whitbread chief executive, said: “Large companies are realising the value for money in a £50 room as opposed to a £100 four star hotel room.”

The leisure group said there had also been a 9% increase in the number of customers eating at its cut-price Beefeater and Brewers Fayre restaurants. Other companies reporting better sales in recent weeks have included Halfords and Blacks Leisure which both said camping equipment sales were up; throwaway fashion group H&M; the pub group JD Weatherspoon, which is offering burger, chips and a pint for £4.59; and Cadbury, which suggests consumers are spending more on small treats.

Sainsbury’s is today launching a campaign promoting its own-label range, while Whitbread rival Travelodge launched a credit crunch sale yesterday, offering rooms at £9 a night.

Fears that Britain is heading into a recession were heightened with recent data that showed economic growth ground to a halt in the second quarter of the year for the first time since the early 1990s.

 

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